Stärk ditt varumärke med nativeannonsering

En nativeannons är en annons som matchar sin kontext. På en nyhetsplattform innebär den kontexten en annons som tar formen av en artikel och särskiljs från de redaktionella artiklarna med en annonsmärkning och den gula färgen. Annonsen kan både synas digitalt på vår eller andra nyhetssajter och även införas som en helsidesannons i en papperstidning. Artikeln skrivs av Stampens Medias kommersiella redaktörer, som besitter lång erfarenhet av både journalistik och marknadsföring.
Se ett exempel på nativeannons här

Varför nativeannonsering?
Native gör att läsaren engagerar sig i varumärket på ett sätt som traditionell reklam har svårare att lyckas med. Rätt utformad skapar den stort värde. Gillar läsaren artikeln sprids den vidare i sociala medier, och når ännu fler. Framgångsfaktorn är att innehållet håller hög kvalitet och att den syns i en mycket trovärdig miljö där kunden/läsararen tar sig tid att läsa.

Vem bör annonsera med native?
Med nativeannonsering får du som företag chansen att berätta om er verksamhet och era ambitioner.  Ni kanske har gjort stora förändringar den senaste tiden som er kunder inte känner till? Eller ni har bytt namn och logga eller ändrat er affärsidé? Då är denna typ av annonsering ett fantastiskt komplement eftersom ni har möjligheten att berätta mer om er själva än i en traditionell annons. Native är även mycket bra om ni söker personal där ni i nativeannonsering kan berätta om er verksamhet och vad ni gör.

Resultat och effekt med nativeannonsering
För att kunna räkna hem en native-kampanj bör den pågå i en längre period. Och vara återkommande. Det framgångsfaktorer som vi ser hos företag som använder nativeannonsering ligger framförallt i att ha ett långsiktigt perspektiv i sin annonsering där varumärkesstärkande åtaganden ligger i fokus. Det är minst lika  avgörande att hela tiden mäta hur kampanjen presterar. Precis som med arbetet i sociala medier går det att få nya insikter om den målgrupp man vill nå. Genom att ständigt dra slutsatser av statistiken, vad som fungerar bra och mindre bra, går det att stegvis förbättra kommunikationen. Något vi självklart hjälper dig med.

Vill du vet mer? Kontakta oss berättar vi gärna mer.

 

Det som är mest spännande med att arbeta på ett företag som Stampen Media är att vi stöter på mängder av olika typer av kunder runtomkring längst hela västkusten. Alla är unika och alla har sin egna story att berätta. Vilket vi älskar att göra. Men kanske ännu roligare är att hitta de historier hos våra kunder som verkligen lyckas med att nå ut till läsarna i våra nyhetsmedier. Det är ju också då vi kan se att kunderna får bäst resultat.

Vill man använda native advertising i våra kanaler för att berätta sin story ska man framförallt tänka på tre saker: Vad finns det hos er som är intressant och skänker ett mervärde hos läsarna på våra titlar? Hitta gärna ett case som använt era tjänster som kan agera som det exempel en läsare gärna vill ha för att förstå vad ert företag arbetar med. Och till sist: Håll det lokalt, håll det personligt och gör det inte för komplicerat.

Vill du ha hjälp att hitta er story och formulera om den till en framgångsrik kampanj? Kontakta någon av våra mediarådgivare.

Fredrik Helgesson

Kommersiell redaktör Stampen Media