Rätt marknadsföring stärker varumärket och ökar försäljningen

Marknadsföring går ut på att få folk att känna till att ditt företag, tjänster och produkter existerar. I det arbetet måste du ha koll på säljvärdet – varför ska någon köpa av just dig? Att bygga ett varumärke sker ofta genom att skapa känslor, att beröra alla sinnen. Även om kunderna inte kan smaka på produkten bör de kunna föreställa sig den känslan.

Utöver att ha koll på erbjudandet måste du veta hur mycket som måste investeras i marknadsföring för att nå resultat. Ett mått är att se hur mycket andra i branschen satsar i snitt. Är du på minst samma nivå
finns goda förutsättningar att lyckas. Budgeten fördelas sedan efter syfte och mål. En gyllene regel är 60 procent för varumärket och 40 på utbudskampanjer.

Val av marknadsföringskanaler och innehållet i dem styrs av kundernas beteende, intresse och vad du vill förmedla. Det är en komplex uppgift och bäst är att ta hjälp externt, exempelvis av en lokal mediebyrå. Där finns spetskompetenser som kommersiella redaktörer, specialister på sociala medier och sökmotoroptimering, digitala strateger och medierådgivare. Med hjälp av dem kan ditt företag
få en komplett och vass marknadsföring över hela linjen.

En relevantoch användarvänlig sajt – hemsida alternativt e-handel – är viktig eftersom kunderna förväntar sig det. Nyhetsmedier över lag driver fler besökare till din sajt mer än sociala medier. De är inte dåliga, poängen är att kanalerna fyller olika funktioner. Din hemsida får alltså besökare som du måste fånga upp, den är lika viktig som din fysiska affär.

Sammataget ska din marknadsföringsplan ha en budget, satsa på rätt kanaler för att skapa tillväxt och bygga varumärket. Du måste också ha en bra sajt för att ta emot kundernas intresse och köplust.
Följer du dessa råd kan du lyckas.

Terese om Ellinor:

”Girlpower och hårdrock. Tacksamt att ha henne som nära kollega, vi drivs av samma takt i blodet. Att hon är en riktig rockstjärna ger fler coolhetspoäng.”

Terese Dewill

Försäljningschef, Mediehuset Bohusläningen

Ellinor om Terese:

”En inspirerande idé- och energispruta! Hon är alltid påläst och går alltid in med 110 procent”

 

Ellinor Andersson

Försäljningschef , Mediehuset ttela

Kontakta oss

Ring 0522-99 310 eller skicka ett mejl.