Räckvidd för papperstidning vs. displayannonsering – kan vi ens jämföra dessa när beteendet är så olika?

En prenumererad papperstidning är betald, efterfrågad och för många en vana, en daglig rutin på x antal minuter. I den digitala rutan pratar man sekunder och en mix av prenumeranter och icke prenumeranter.

Annonserar du i en tryckt tidning som når 30 000 hushåll kan du till exempel nå 75 000 läsare/personer, men detta har självklart att göra med hur många som finns/bor i varje hushåll.

Då är det lätt att tänka att du behöver nå 75 000 unika besökare/enheter när du kör din display-annonsering. Här kan det vara lite lurigt för vi människor använder mer än en enhet. Därför bör du öka antal unika besökare/enheter (beteendet är olika beroende på vilken sajt du syns på, om människor går in via flera enheter eller endast en. En enhet = mobil, surfplatta eller dator).

Generellt kan man säga att en tidningsannons har längre lästid och du kan ha mer information och lyfta fler värden. Däremot i en display-annons har du kort tid på dig så budskapet måste vara väl avvägt och uppmanande, t.ex. med en tydlig call to action.

Oavsett räckvidd är det alltid viktigt att tänka på sitt innehåll. Vad som funkar i båda typer av kanaler och ger bra dragkraft är bilder på människor och djur. Ett annat smart val är att jobba med rörligt material i din display-annons för att öka uppmärksamhet och spenderad tid. Tänk också på igenkänningen vad gäller att använda typsnitt, färger och logotyp.

Slutsatsen är att det svårt att jämföra räckvidd för papperstidning och display, du behöver förstå människors beteenden i respektive kanal.

Bästa hälsningar
Terese Dewill
Försäljningschef, Mediehuset Bohusläningen

Mejl: terese.dewill@stampen.se
Telefon 0735-83 37 98

Tillsammans gör vi skillnad!
Följ oss gärna på LinkedIn
Eller kika in på mediehuset.bohuslaningen.se