Vad är SEO eller SEM? Vi reder ut begreppen.

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization,på svenska används även sökoptimering eller sökmotoroptimering. SEO är ett samlingsnamn för de tekniker som du kan använda för att få din webbsida att synas så högt upp som möjligt på resultatlistan.

Sökmotoroptimering handlar om sökord, text och sajtstruktur. Om användarvänlighet, om säkerhet, laddtid och mobilanpassning. Om uppdaterade plug-ins, om rätt text, metabeskrivning och H1:or. Om den tekniska biten vi som besökare på sajten inte ser och om att ha rätt länkar.

Gillar användaren din sajt så gillar Google din sajt och tvärtom!

Allt detta är ofta komplext men vi på Mediehuset Bohusläningen kan på ett effektivt sätt hjälpa dig.
Vi börjar med en sökords-, sajt- och konkurrensanalys av din hemsida eller e-handel. Vad är bra och vad behöver förbättras? Hur ser det ut hos konkurrenter? Därefter lägger vi upp en plan tillsammans. Beroende på hur stor sajt nihar och vilka mål vi sätter bestäms hur många timmar per månad vi jobbar med er sajt.

Vi jobbar löpande med optimering och underhåll av sajten, uppdaterar plug-ins, ger tips på förbättringar (eller så utför vi dom åt dig). Vi ger dig utbildning och workshops med din personal om ni vill arbeta löpande med text och bildoptimering på egen hand. Slutligen så jobbar vi med On-page SEO och Off-page SEO, allt för att din sajt ska ranka så högt som möjligt i det organiska söket samt för röst- och bildsök.

9 av 10 svenskar googlar innan ett köp. Se till att finnas där för att fånga upp den sökvolym som finns!

Förkortningen SEM står för Search Engine Marketing, det vill säga sökmotorsmarknadsföring på svenska. SEM handlar om att marknadsföra sig med hjälp av sökmotorer som till exempel Google, Bing och Yahoo.

Förut pratade man mest om att synas på Google i textsök. Idag är sökmotormarknadsföring så himla mycket mer! Google Shopping för dig med e-handel, displayannonsering i Googles nätverk och ytterligare sökmotorer som Bing.

Vi har både AI-teknik som jobbar med att optimera din sökmotorannonsering 24/7 samt duktiga Campaign Managers som jobbar med att optimera din budget löpande. I månadsvisa rapporter följer vi upp på satta KPI:er samt ger insikter och analys av kampanjer samt förbättringar. Vi väljer ut relevant geografi att styra mot och fånga upp sök i, allt från enstaka kommuner till hela världen.

Med SEM-kampanjer får du dessutom löpande insikt om vad dina kunder söker på och letar efter, på så sätt får vi hjälp om hur vi bättre kan jobba med din SEO, dvs sökmotoroptimeringen av din sajt och synas tidigare i kundresan.

Enkelt uttryckt:

  • SEO är optimeringar av din webbplats för att ranka högre i sökmotorernas organiska.
  • SEM är betalda annonser för specifika nyckelord i sökresultat. Dessa ger resultat direkt.

Lenas 8 tips om SEO och SEM

  1. Tänk långsiktigt
  2. Tänk mobil först
  3. Tänk god sajtstruktur och användarvänlighet
  4. Säkerställ att din hemsida är SSL-certifierad
  5. Gör sidan lättillänglig och användbar för alla
  6. Besvara alla frågor som kan komma på hemsidan
  7. Ditt primära mål bör vara att driva trafik till hemsidan
  8. Skapa en strategi för detta och jobba med den över tid