Hur funkar annonsering på YouTube? Vi hjälper dig!

YouTube har snabbt blivit en effektiv kanal att synas i, inte minst kostnadsmässigt. Upp till en tredjedel av Sveriges befolkning kollar på YouTube dagligen. Och enligt de senaste siffrorna uppger 90 % av tittarna att de upptäcker nya produkter här och som företagare får du helt unika möjligheter att annonsera effektivt.

YouTube har mer än en miljard användare, finns i fler än 70 länder på fler än 60 språk och erbjuder ett stort utbud av innehåll från hela världen. Det finns ett stort och ständigt ökande intresse för YouTube och här kan du verkligen nå din målgrupp på ett helt annat kommunikativt sätt. Även de allra starkaste sökords-kampanjerna går miste om köpare som inte bestämt sig. Här handlar det främst om den målgrupp som vänder sig till Google, men som inte klickar in på hemsidan som man med något som kallas Custom Intent Audiences kan engagera igen via annonsering på YouTube. Eftersom 86 % av svenskarna vänder sig till Google för idéer om vilken produkt de ska köpa är ju detta ett utmärkt sätt att försöka engagera och påverka dem igen och på så sätt driva dem framåt i köpresan.

YouTube är en varumärkesbyggande kanal

Ska du utvärdera marknadsföringen för en kortare period eller om du vill att annonseringen ska ha bidragit med några intäkter snabbt så är YouTube inte rätt kanal. Istället är detta en långsiktig kanal med fokus på varumärkesbyggande. Med ett brett urval av inriktningsmetoder, som demografiska grupper, intressen, placeringar och remarketinglistor, kan du nå specifika eller nischade målgrupper baserat på vilka personerna är, vad de är intresserade av och vilket innehåll de tittar på.

Flera varianter på annonser

När du annonserar på YouTube kan du välja mellan flera olika typer av annonser. Beroende på vilken typ av film du har kommer vi att hjälpa dig att välja den annonstyp vi anser passar bäst. Nedan listar vi minimum och maxlängd för några olika filmtyper:

  • Överhoppningsbara annonser (visas före, under eller efter huvudvideon där tittaren kan välja att hoppa över annonsen efter 5 sekunder): minst 10 sekunder.
  • Inte överhoppningsbara annonser (visas före, under eller efter huvudvideon där tittaren måste se hela videon innan huvudvideon visas): 7-15 sekunder långa klipp.
  • Bumperannonser (Inte överhoppningsbara annonser som tittarna måste se på innan huvudvideon visas – endast räckviddskampanjer): max 6 sekunder.

Du har fem sekunder på dig

När du annonserar på YouTube är det viktigt med ett innehåll som fångar tittarens intresse inom 5 sekunder, gärna står ut ur mängden och som representerar ditt företag. Utöver detta är det även viktigt att tänka på att börja filmen med något som snabbt ger användarna en förståelse för vad reklamen handlar om.

Här kommer fler tips: 

  • Flytta inte kameran för snabbt när du filmar då detta gör att det blir svårt för användaren att följa med och hinna se produkten.
  • Allt innehåll i videon ska vara relevant för annonsen.
  • Det är viktigt att du antingen äger eller har tillstånd att annonsera med materialet som ska användas.
  • Kvalitén på videon är också viktig sett till både text och bild. Detta innebär att all text ska vara läslig och att bilden inte är suddig eller otydlig.
  • Glöm dessutom inte att kontrollera att landningssidorna du anger fungerar och har ett bra innehåll som tilltalar kunden och är relevant utifrån det du just annonserat om.

Vi erbjuder produktion av film

Självklart hjälper vi dig med att redigera och klippa film, vi kan till och med hjälpa dig att producera rörligt material! Vi ser att alla våra kunder som lägger till marknadsföring på YouTube ökar sin varumärkeskännedom och får på så sätt bättre effekt på sin marknadsföring också i andra kanaler. Många tittare ser klart på över hälften av klippet eller mer, just för att det plötsligt är en lokal annonsör som syns!

Kontakta oss om du vill komma igång med din marknadsföring på YouTube!

Mejl: bokning@bohuslaningen.se
Telefon 0522-99 310

Tillsammans gör vi skillnad!
Följ oss gärna på LinkedIn
Eller kika in på mediehuset.bohuslaningen.se

Kolla in vår film vi gjorde i sommar med alla våra lokala fantastiska företagshjältar!