Varsågod, här får du en värdecheck på 2000 kr!

Värdechecken gäller i Bohusläningens nyhetsmedier året 2021

Få effekt med annonsering i Nyhetsmedier och en värdecheck!

Hur många läser har Bohusläningens papperstidning? Hur många besöker nyhetssajten bohuslaningen.se? Bör man synas både i papperstidning, e-tidning och nyhetssajt för att få effekt? Ja det är alla relevanta frågor vi ofta hör från annonsörer. Låt oss djupduka i detta tillsammans.

 

Bohusläningen är Bohusläns största morgontidning. Varje vecka läser 89 000 lokal journalistik. Precis som alla kunder idag så finns även våra läsare på flera medier. En prenumerant på papperstidningen kan lika gärna läsa e-tidning och nyhetssajt, en annan kund väljer att läsa lokala nyheter snabbt på nyhetssajten på vardagar men läser hellre papperstidningen i lugn och ro på helgen.

 

Business Science har gjort en studie på annonseringens effekt på nyhetsmedier med bland annat Stampen Media där Mediehuset Bohusläningen ingår. Även Schibsted och Bonnier ingår i studien med bland annat titlarna Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Expressen ingår. Hela studien finns att ladda ned på Mediehuset Göteborgs-Posten.

 

Studien visar att nyhetsmedier har en stor effekt på försäljningskampanjer, varumärkeskampanjer, effekten på andra medier såsom Google och har dessutom en väldigt låg produktionskostnad.

 

Nyhetsmedia ger en hög vinst på den investerade annonseringen. Både på display och print. Printen har en högre genomsnittlig vinst eller ROI* som det även kallas och den lokala printen har högst ROI, nämligen 2,1. Detta kan jämföras mot TVs sponsorreklam som ligger på 1,5 eller utomhusreklam 0,9 i ROI. Slår man ihop både display och print så blir genomsnittet på ROI 1,9 men åter igen, den bästa annonseringen är unik för varje företag beroende på var deras kund finns.

 

Nyhetsmedia är extra stark i vissa industrier. Framför allt inom detaljhandeln följt av destinationer, finansiella tjänster, abonnemang och e-handel. Detaljhandeln är av tradition starkast i print och i display är destinationer och nöjesparker mest stark. Oavsett inom vilken industri, så är det mixen av print och lokalt som ger effekt, där båda formaten hjälper varandra. Det ger även effekt på andra plattformar som till exempel Google.

 

Nyhetsmedia ökar effekten på sökningar på Google upp till 70%. Ja, det stämmer. Genom att annonsera i nyhetsmedia så ökar sökningarna på Google och ger effekt SEM, alltså sökordsannonseringen. Att annonsera enbart i display ger en ökning på SEM med 34%. Kanske något överraskande för många så ger faktiskt annonsering enbart i print en ökning på söket med 64%! Annonsering i nyhetsmedia ger även en fin effekt på annonsering på sociala medier, radio och TV.

 

Nyhetsmedia är en stark kanal för att varumärkeskampanjer. Både kortsiktigt och långsiktigt. Den gyllene regeln för marknadsbudget är att lägga 40% på försäljningskampanjer och 60% på varumärkeskampanjer. Det är en viktig del av ett företags marknadsstrategi och bör därför vara strategisk och i linje med företagets affärsmål. Den gyllene regeln varierar förstås inom industri och mognad för varumärket förstås. Fordon ligger högt på varumärkesdrivande med 80% medan detaljhandeln ligger på 25%. En mataffär annonserar för det mesta veckans annonsvaror medan bilreklam visar upp säkerheten och tryggheten med deras bilar. Nyhetsmedia är ett bra val oavsett om det är försäljning eller varumärkesbyggande på kort eller lång sikt.

 

Nyhetsmedia har en mycket låg produktionskostnad. Jämfört med exempel TV-reklam så är produktionskostnaden för print mycket låg, även för display. Mediehus och så klart vi på Mediehuset Bohusläningen har producenter som kan ta fram allt kampanjmaterial som behövs, allt från printannonser till rörligt och banners i display.

 

Ring eller mejla oss så hjälper vi dig med genomtänkt marknadsföring